احکام دست زدن

جشن های میلاد اهل بیت و مراسمات شادی از بهترین کارها هستند ولی هر چیزی احکامی دارد. یکی از مسائلی که باید احکام آن را دانست، کف زدن و دست زدن است. در مورد دست زدن در حسینیه ها و مساجد بعضی از مراجع تقلید حکم به کراهت و بعضی ها حکم به حرمت آن داده اند. امروز میخواهم نظر مراجع عظام تقلید را برای شما بذارم که ان شاء الله مورد توجه تمام محبان اهل بیت (ع) و به خصوص هیئتی ها شود.

برای مشاهده نظر مراجع به ادامه مطلب مراجه کنید:

آپلود عکس

موضوعات مرتبط: احکام شرعی

ادامه مطلب
[ 7 / 10 / 1394 ] [ 22:31 ] [ سجاد ابراهیمی ]
[ ]

نظر مراجع در مورد بالا و پایین پریدن در عزاداری

در پست قبلی نظر مراجع در مورد برهنه شدن در عزاداری را برای شما قرار دادم در این پست نظر آن بزرگان در مورد بالا و پایین پریدن در عزاداری را قرار می دهم.

لطفا به ادامه مطلب مراجعه کنید:

آپلود عکس

موضوعات مرتبط: احکام شرعی

ادامه مطلب
[ 2 / 1 / 1394 ] [ 15:17 ] [ سجاد ابراهیمی ]
[ ]

نظر مراجع در مورد برهنه شدن در عزاداری

متاسفانه مسائلی هستند که به اسم عزاداری انجام میشود در حالی که فایده ای برای دین ندارند. اموری مانند قمه زنی را عده ای از مراجع پیشین فتوا به حرام بودن آند ندادند ولی در عصر حاضر دشمنان از این مسئله علیه شیعیان سوء استفاده می کنند و مراجع مجبور شدند به حرمت آن فتوا بدهند.

حتما جمله « پیشگیری بهتر از درمان است » را شنیده اید. آیا تا به حال از این مسئله در امور دینی استفاده کرده اید؟

همانگونه که می بینید از قمه زنی پیشگیری نشد و در حال حاضر مراجع با سختی قدم در درمان این عمل گذاشته اند.

مدتی است که در بعضی از هیئت ها افراد برهنه سینه می زنند. بیشتر مراجع در حکم شرعی این کار گفته اند اگر نامحرم نبیند و مفسده ای نداشته باشد مشکلی ندارد ولی توصیه کرده اند این کار را انجام ندهید! چرا؟

دلیل این توصیه، پیشگیری از رخ دادن مسائلی که مانند قمه زنی مورد سوء استفاده دشمن علیه شیعیان قرار میگیرد، است.

برای مشاهده نظر مراجع به ادامه مطلب مراجعه کنید:

آپلود عکس

موضوعات مرتبط: احکام شرعی

ادامه مطلب
[ 2 / 1 / 1394 ] [ 13:49 ] [ سجاد ابراهیمی ]
[ ]

حکم شرعی سایت های کلیکی

چند سال پیش شرکت هایی شروع به فعالیت کردند که با شعار هایی «بدون دردسر صاحب 30000 دلار شويد!» ، «شما هم مى توانيد در يك شب 20000000 تومان پول حلال به دست آوريد!» ، «طرح ملّى باقيات صالحات»، «هماى رحمت»، «اميدآوران ابتسام»، «طرح پيوند و همكارى»، «شجره انفاق»، «خيرانديشان جوان»، «كارگشاى انصار الموحّدين» و ... که طرز فعالیت آن ها به صورت زیرمجموعه گیری و در نهایت یک هرم تشکیل می دادند. ولی این فعالیت ها که یک نوع کلاه برداری بود در آمد حاصل از آن طبق نظر تمام مراجع تقلید حرام است.

امروزه سایت هایی نیز شروع به کار کردند که بتوانید به صورت کلیکی درآمد کسب کنید و در کنار آن زیرمجموعه گیری کنید ولی در میان آن ها سایت هایی وجود دارند که طرز فعالیت آن ها مانند شرکت های هرمی است و متأسفانه افراد زیادی در آن ها عضو شده اند. بنده برای عمل کردن به وظیفه ی شرعی خود یعنی امر به معروف و نهی از منکر این موضوع را با بخش پاسخگویی به مسائل شرعی دفتر آیت الله مکارم شیرازی در میان گذاشتم و آن ها نیز حکم این فعالیت را بیان کردند. کلیپ موجود در لینک زیر گفتگوی بنده با نماینده معظم له است. توصیه می شود این کلیپ را دانلود کنید ولی خواهشی که از شما دارم این است که برای دانستن تعداد دفعات دانلود شده لینک کلیپ را تغییر ندهید.

برای دانلود کلیک کنید

آپلود عکس

موضوعات مرتبط: احکام شرعی

برچسب‌ها: در آمد اینترنتی
[ 4 / 6 / 1393 ] [ 15:14 ] [ سجاد ابراهیمی ]
[ ]

شرایط مرجع تقلید از منظر قرآن

از منظر قران مرجع تقلید باید چه خصوصیاتی داشته باشد ؟
پاسخ : قرآن كريم مى فرمايد: "فَسْـَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِن كُنتُمْ لاَ تَعْلَمُون (نحل ،43) اگر نمى دانيد از آگاهان بپرسيد" اين آيه شريفه بيانگر يك قانون كلى عقلايى در مورد "رجوع جاهل به عالم " يعنى همان "تقليد" است .
 

آپلود عکس

موضوعات مرتبط: احکام شرعی

ادامه مطلب
[ 1 / 4 / 1391 ] [ 21:57 ] [ سجاد ابراهیمی ]
[ ]

خوردنى ها و آشامیدنى ها

حیوانات حلال و حرام گوشت

1- گوشت گاو و گوسفند و شتر اهلى و همچنین گاو و گوسفند و بز و خر وحشى و آهو حلال است، ولى گوشت اسب و قاطر و الاغ مکروه مى باشد، حیوانات درنده عموما، همچنین فیل و خرگوش و حشرات گوشتشان حرام است. 

آپلود عکس

موضوعات مرتبط: احکام شرعی

ادامه مطلب
[ 27 / 2 / 1391 ] [ 13:22 ] [ سجاد ابراهیمی ]
[ ]

ذبح و شکار

ذبح و شکار حیوانات

1- اگر حیوان حلال گوشتى را با شرایطى که بعداً گفته مى شود سر ببرند خوردن گوشت آن حلال است، خواه اهلى باشد یا وحشى، مگر حیوانى که انسانى با آن وطى و نزدیکى کرده که گوشت آن و حتّى گوشت بچه آن حرام است و همچنین حیوانى که نجاستخوار شده، مگر این که با دستورى که در شرع معیّن گردیده، آن را غذاى پاک بدهند و پاک کنند. 

آپلود عکس

موضوعات مرتبط: احکام شرعی

ادامه مطلب
[ 25 / 2 / 1391 ] [ 9:17 ] [ سجاد ابراهیمی ]
[ ]

زکات

احکام زکات مال

زکات بر نُه چیز واجب است: گندم، جو، خرما، انگور (کشمش) طلا، نقره، گوسفند، گاو و شتر و اگر کسى مالک یکى از این نُه چیز باشد با شرایطى که بعداً گفته مى شود باید مقدار معیّنى را که در مسائل آینده خواهد آمد در مصارفى که گفته مى شود صرف کند، ولى مستحبّ است از سرمایه کسب و کار و تجارت نیز همه سال زکات بدهد، همچنین سایر غلاّت (غیر از گندم و جو و خرما و کشمش) نیز زکات آن مستحبّ است. 

آپلود عکس

موضوعات مرتبط: احکام شرعی

ادامه مطلب
[ 21 / 2 / 1391 ] [ 10:18 ] [ سجاد ابراهیمی ]
[ ]

خمس

خمس در هفت چیز واجب است:

1ـ منافع کسب و کار 2ـ معدن 3ـ گنج 4ـ مال حلال مخلوط به حرام 5ـ جواهراتى که با غوّاصى از دریا به دست مى آید. 6ـ غنیمت جنگى 7ـ زمینى که کافر ذمّى از مسلمان مى خرد (بنابر احتیاط واجب). 

آپلود عکس

موضوعات مرتبط: احکام شرعی

ادامه مطلب
[ 17 / 2 / 1391 ] [ 12:55 ] [ سجاد ابراهیمی ]
[ ]

احکام اموات

1- مستحبّ است بعد از مرگ دهان میّت را روى هم بگذارند که باز نماند، چشمها و چانه میّت را ببندند، دست و پاى او را صاف کرده و پارچه اى روى او بیندازند، براى تشییع جنازه او مؤمنین را خبر کنند، تا وقتى از محل مردن حرکت نداده اند رو به قبله باشد و در دفن او عجله نمایند، ولى اگر یقین به مرگ او ندارند، باید صبر کنند تا کاملاً معلوم شود. 

آپلود عکس

موضوعات مرتبط: احکام شرعی

ادامه مطلب
[ 15 / 2 / 1391 ] [ 12:7 ] [ سجاد ابراهیمی ]
[ ]

احکام ظرف ها

1- ظرف های ساخته شده از پوست مردار:

ظرفها و مشکهایى که از پوست مردار، یا حیوان نجس العین مثل سگ و خوک درست شده، استعمال آنها براى خوردن یا آشامیدن یا آب وضو و غسل و مانند آن جایز نیست، امّا براى کارهایى که طهارت در آن شرط نیست (مانند آبیارى زراعت و آب دادن به حیوانات) مانعى ندارد، هرچند احتیاط مستحبّ آن است که به هیچ وجه از آنها استفاده نشود. 

آپلود عکس

موضوعات مرتبط: احکام شرعی

ادامه مطلب
[ 10 / 2 / 1391 ] [ 19:41 ] [ سجاد ابراهیمی ]
[ ]

احکام تخلی

1- وجوب پوشاندن عورت:

واجب است انسان عورت خود را از دیگران بپوشاند، چه در موقع تخلّى و چه در مواقع دیگر، خواه بیننده محرم او باشد (مانند خواهر و مادر) یا نامحرم، بالغ باشد یا غیر بالغ، حتّى از اطفال ممیّز که خوب و بد را مى فهمند. ولى زن و شوهر لازم نیست خود را از یکدیگر بپوشانند. 

آپلود عکس

موضوعات مرتبط: احکام شرعی

ادامه مطلب
[ 5 / 2 / 1391 ] [ 19:17 ] [ سجاد ابراهیمی ]
[ ]

اموال گمشده

در زیر مجموعه سؤالاتی در مورد احکام اموال گمشده که از آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مد ظله) را آورده ایم. البته عمل به این مسائل باید مطابق فتوای مرجع خود باشد. 

1- اموال مجهول المالكي كه از دريا گرفته مي شود

خواهشمندم بفرماييد حكم استفاده از اموالي كه توسط قاچاقچيان در حال فرار بروي آب ريخته شده و توسط افراد در ساحل جمع آوري ميشود، چه ميباشد؟ 

آپلود عکس

موضوعات مرتبط: احکام شرعی

ادامه مطلب
[ 24 / 1 / 1391 ] [ 11:27 ] [ سجاد ابراهیمی ]
[ ]

غصب

نکاتي به عنوان پيش درآمد بحث مطرح مي‏شود:

نکته‏ي اول:

غصب در لغت «اخذ از روي ظلم و قهر» را گويند. و در اصطلاح فقها عبارت است از «استيلا و در اختيار و تحت يد قرار دادن هر چه که مربوط به ديگري است، مال يا ملک ديگري و يا حق او». 

آپلود عکس

موضوعات مرتبط: احکام شرعی

ادامه مطلب
[ 20 / 1 / 1391 ] [ 22:14 ] [ سجاد ابراهیمی ]
[ ]

رقصیدن

شمارا از رقص و وسائل لهو منع می کنم.« اصول کافی-جلد 6- ص432./ » 

حضرت امام خمینی(ره ) : واجب رقصیدن خانمها در هر کجا اعم از مجلس عقد وعروسی ویا مولودی ها جایز نیست مگر رقصیدن زن برای شوهرخود .

حضرت آیت ا.... گلپایگانی (ره) : فقط رقص زن برای شوهر جایز است ودر غیر این مورد حرام است . 

آپلود عکس

موضوعات مرتبط: احکام شرعی

ادامه مطلب
[ 20 / 1 / 1391 ] [ 21:26 ] [ سجاد ابراهیمی ]
[ ]

موسیقی

موسیقی از دیدگاه مراجع تقلید

رهبر معظم انقلاب اسلامی:

«موسیقی اگر انسان را از یاد خدا و معنویت غافل کند و به ابتذال، گناه و بیکارگی بکشاند، حرام است.»

مقام معظم رهبری در پاسخ به سؤالی فرمودند: «این که ما بگوییم موسیقی بهترین راه مقابله با تهاجم فرهنگی است، نه، من به این معتقد نیستم که موسیقی یک چنین کششی داشته باشد. 

آپلود عکس

موضوعات مرتبط: احکام شرعی

ادامه مطلب
[ 14 / 1 / 1391 ] [ 19:5 ] [ سجاد ابراهیمی ]
[ ]

غیبت

معنای غیبت

فقها تعاریف فراوانی برای غیبت داشته اند و معیارهایی در این خصوص ارائه كرده اند. شیخ شهید در كتاب كشف الریبه ملاك غیبت را اینگونه معنا كرده است كه:

" هرگاه كسی در غیاب دیگری سخنی نسبت به او بگوید كه عرفاً و در نزد مردم نقص و عیب به حساب می آید و قصد وی از این كار سرزنش و یا برملا كردن نقص او باشد، مرتكب غیبت شده است." 

آپلود عکس

موضوعات مرتبط: احکام شرعی

ادامه مطلب
[ 14 / 1 / 1391 ] [ 18:51 ] [ سجاد ابراهیمی ]
[ ]

دروغ

تعریف دروغ

با این که این واژه از واژه هایى است که همگى با معنا و مفهوم آن آشنا هستیم، در عین حال در میان دانشمندان در تعریف آن گفت و گوهاى زیادى است، بعضى دروغ گویی را به معناى عدم مطابقت محتواى سخن با واقعیت ذکر کرده اند، در حالى که بعضى دیگر آن را عدم مطابقت با تشخیص و اعتقاد گوینده مى دانند، و از آیه شریفه سوره منافقون براى این سخن استمداد جستند، آن جا که مى فرماید: 

آپلود عکس

موضوعات مرتبط: احکام شرعی

ادامه مطلب
[ 6 / 1 / 1391 ] [ 12:8 ] [ سجاد ابراهیمی ]
[ ]

حج

احكام حج

1: « حَجّة الاسلام » بر هر مسلمانى، در تمام عمر، يك مرتبه واجب مى شود. و نبايد آن را از سالى كه مستطيع شده، تأخير بيندازد. تفصيل كامل احكام و اعمال حج را در « رساله مناسك حج » بيان نموده ايم و اينجا به طور مختصر بيان مى شود. 

آپلود عکس

موضوعات مرتبط: احکام شرعی

ادامه مطلب
[ 1 / 1 / 1391 ] [ 11:42 ] [ سجاد ابراهیمی ]
[ ]

لواط

لوط بر وزن لفظ به معنای چادر، رداء، دو چیز به هم چسبیده، گل اندود کردن، چسبیدن و پنهان کردن است. تفخیذ در لغت به معنای هم زانو شدن، در گرفتن، در ران کردن چیزی آمده است. در فقهی (اللواط وطء الذكران من الآدمي بإيقاب و غيره) لواط، وطى دو مذكر از جنس آدم به واسطه دخول و غير آن مى‏باشد. و در ماده 108 قانون مجازات اسلامی آمده است "لواط وطی انسان مذکر است چه به صورت دخول یا تفخیذ."  

آپلود عکس

موضوعات مرتبط: احکام شرعی

ادامه مطلب
[ 29 / 12 / 1390 ] [ 21:46 ] [ سجاد ابراهیمی ]
[ ]

زنا

زنا به رابطه جنسی میان زن و مردی بدون وجود رابطه زوجیت میان آن‌ها گفته می‌شود. مردی که مرتکب زنا شده‌است را زانی، و زن زناکار را زانیه می‌خوانند.

در تمدن‌های بزرگ گذشته نظیر ایران باستان، روم، یونان، شبه جزیره عربستان در دوره پیش از اسلام، برای زنا تعاریف، تعابیر و حدود متفاوتی وجود داشته‌است. امروزه نیز در فرهنگ‌ها و ادیان و ملل مختلف برخوردهای متفاوتی با رابطهٔ جنسی خارج از ازدواج می‌شود. 

آپلود عکس

موضوعات مرتبط: احکام شرعی

ادامه مطلب
[ 29 / 12 / 1390 ] [ 20:33 ] [ سجاد ابراهیمی ]
[ ]

استمناء

 

زیان های استمناء:

در هر حال جوانان باید با سر و پنجه عقل و تفکر خودشان، این پرده های جهل و جنایت را که بر وی حساسترین حقایق مربوط به آنان انداخته شده پاره کنند و به جای فرار از درک حقیقت و پناه بردن به مطالبی که اثری جز تخدیر و گمراه ساختن افکار آن ها ندارد، بیندیشند و حقایق حسی و روشنی را که « حساب دو دو تا چهارتا » دارد را بررسی نمایند و سرانجام این انحرافات مرگبار را با چشم خود ببیند.

آپلود عکس

موضوعات مرتبط: احکام شرعی

ادامه مطلب
[ 29 / 12 / 1390 ] [ 12:29 ] [ سجاد ابراهیمی ]
[ ]

اعتکاف

1- اعتکاف از مستحبات است ولی به نذر و مانند آن واجب می شود و قصد عبادت شرط است.

2- اعتکاف بیش از سه روز هم جایز است؛ ولی هر گاه دو روز اضافه می کند، روز سوم را برآن بیافزاید(بنابر احتیاط).

3- اعتکاف باید در مسجد جامع باشد و منظور از مسجد جامع، مسجدی است که قشرهای مختلف مردم شهر در آن شرکت دارند، بر خلاف مسجد محل و مسجد بازار که قشرخاصی درآن شرکت می کنند. 

آپلود عکس

موضوعات مرتبط: احکام شرعی

ادامه مطلب
[ 28 / 12 / 1390 ] [ 20:41 ] [ سجاد ابراهیمی ]
[ ]

روزه

روزه آن است که انسان از « اذان صبح » تا « مغرب » برای اطاعت از فرمان خدا، از برخی کارها بپرهیزد.

در بیشتر روزهای سال، روزه گرفتن مستحب است؛ ولی در ماه مبارک رمضان واجب و در روز عید فطر و عید قربان حرام است. 

آپلود عکس

موضوعات مرتبط: احکام شرعی

ادامه مطلب
[ 26 / 12 / 1390 ] [ 10:11 ] [ سجاد ابراهیمی ]
[ ]

غسل

گاهی برای نماز و هر کاری که باید با وضو انجام شود، باید غسل کرد؛ یعنی برای اطاعت از فرمان خداوند تمام بدن را شست.

غسل را به دو گونه ترتیبی و ارتماسی می توان انجام داد:

ترتیبی: ابتدا سر و گردن، سپس نیمه راست و بعد از آن نیمه چپ بدن شسته می شود.

ارتماسی: تمام بدن را باید در یک لحظه آب فرا بگیرد.لذا در صورتی می توان غسل ارتماسی انجام داد

آپلود عکس

موضوعات مرتبط: احکام شرعی

ادامه مطلب
[ 26 / 12 / 1390 ] [ 8:53 ] [ سجاد ابراهیمی ]
[ ]

نمازعید

در دو عید « فطر » و « قربان » خواندن نماز مخصوص عید، مستحب است.

وقت نمازعید

1- وقت نمازعید، از طلوع آفتاب تا ظهر است.

2- مستحب است نمازعید قربان بعد از بالا آمدن آفتاب خوانده شود.

3- مستحب است روزه داران در عید فطر، بعد از بلند شدن آفتاب، افطار کنند و زکات فطره را هم بدهند، سپس نماز عید را بخوانند. 

آپلود عکس

موضوعات مرتبط: احکام شرعی

ادامه مطلب
[ 25 / 12 / 1390 ] [ 15:35 ] [ سجاد ابراهیمی ]
[ ]

نماز شب

یکی از نمازهای مستحبی که ثواب بسیار زیادی دارد، نماز شب است.

نماز شب 11 رکعت است که بدین ترتیب خوانده می شود:

دو رکعت ---------- به نیت نافله شب

دو رکعت ---------- به نیت نافله شب

دو رکعت ---------- به نیت نافله شب 

آپلود عکس

موضوعات مرتبط: احکام شرعی

ادامه مطلب
[ 25 / 12 / 1390 ] [ 15:0 ] [ سجاد ابراهیمی ]
[ ]

نماز غفیله

1- یکی از نمازهای مستحبی، نماز « غفیله » است که پس از نماز مغرب خوانده می شود.

2- نماز غفیله دو رکعت است؛ در رکعت اول پس از حمد،به جای سوره، این آیه خوانده می شود:

« و ذا النون اذ ذهب مغاضبا فضن ان لن نقدر علیه فنادی فی الظلمات ان لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین فاستجبنا له و نجیناه من الغم و کذالک ننجی المؤمنین » 

آپلود عکس

موضوعات مرتبط: احکام شرعی

ادامه مطلب
[ 25 / 12 / 1390 ] [ 14:40 ] [ سجاد ابراهیمی ]
[ ]

نماز آیات

وقتی خورشید یا ماه می گیرد یا زلزله ای رخ می دهد، نماز آیات واجب است، هر چند هیچ کس نترسد.

اگر حوادث طبیعی دیگر، مانند صاعقه شود یا بادهای زرد و سرخ بوزد و بیشتر مردم بترسند، واجب است همگی رو به سوی خدا کرده و دو رکعت نماز، که نامش « آیات » است بخوانند. 

آپلود عکس

موضوعات مرتبط: احکام شرعی

ادامه مطلب
[ 25 / 12 / 1390 ] [ 11:25 ] [ سجاد ابراهیمی ]
[ ]

نماز قضا

به نمازی که در وقت معین آن خوانده شود« نماز اداء » می گویند.

نمازی را که بعد از وقت خوانده می شود« نماز قضا » می گویند.

انسان باید نمازهای واجب را در وقت خود بخواند و چنانچه بدون عذر نمازی از او قضا شود، گناهکار است و باید توبه کرده و قضای آن را هم به جا آورد. 

آپلود عکس

موضوعات مرتبط: احکام شرعی

ادامه مطلب
[ 25 / 12 / 1390 ] [ 11:9 ] [ سجاد ابراهیمی ]
[ ]
صفحه قبل 1 2 3 4 صفحه بعد